מה עושים כשהעור נשרף מהשמש? איך לטפל בכוויות שמש?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
 
שיתוף ב whatsapp
 
שיתוף ב email
 
שיתוף ב linkedin
 
שיתוף ב print
Print

עור שנשרף מהשמש – הוא למעשה כוויה שגורמת לפגיעה בעור ביותר מדרך אחת. הסכנה עולה בהרבה על כל כאב, אדמומיות ואי הנוחות לטווח קצר, מכיוון שאחרי שכוויית השמש דועכת, נותר בעור שנשרף נזק מתמשך.

כוויות שמש ועור שרוף מאיצים את תהליך הזדקנות העור ומהווים גורם מוביל ברוב המקרים לסרטן תאי בסיס (BCC), סרטן תאי הקשקשי (SCC) ומלנומה, הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור.

כוויית שמש היא בשורה רעה, אך הבשורה הטובה היא שמדובר במצב שניתן להימנע ממנו באופן מוחלט, והזמן הטוב ביותר להתחיל הוא היום.

מהן כוויות שמש / עור שרוף?

כוויית שמש היא תגובה דלקתית לנזקי קרינה אולטרה סגולה (UV) בשכבות החיצוניות ביותר של העור. במרכז יש את המלנין, פיגמנט המעניק לעור את צבעו ומגן עליו מפני קרני השמש מפני שריפה או פגיעה. המלנין בולע קרינה ובכך מגן על העור ושיזוף עור בעת חשיפה לשמש ללא הגנה. כמות המלנין המיוצרת אצל כל אדם נקבעת על ידי הגנטיקה, וזו הסיבה שיש אנשים שיותר רגישים לכוויות שמש, בזמן שאחרים משתזפים ואינם נשרפים. עבור אנשים המייצרים כמות קטנה של מלנין, חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה עלולה לגרום לתאי העור להפוך להישרף כלומר להפוך לאדומים, נפוחים וכואבים, מצב המכונה “כוויית שמש”. כוויות שמש יכולות לנוע בין מצב קל עד ליצירת שלפוחיות- כוויות בדרגת חומרה משמעותית.

לאחר שהעור נשרף, העור עלול להתחיל להתקלף. זהו סימן לכך שהגוף מנסה להיפטר מתאים פגומים. לעולם אל תנסו לקלף את העור בעצמכם; תן לו לנשור באופן טבעי. למידע נוסף על טיפול בכוויות שמש, קראו למטה.

מה אתם צריכים לדעת על כוויות שמש / עור שנשרף מהשמש?

  • יש אנשים הנוטים יותר להישרף מהשמש: סוג העור קובע את הרגישות שלכם; אנשים עם עור בהיר נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, אך כל אחד עשוי לסבול מכוויות שמש.
  • חשיפה לשמש מעלה את הסיכון לסרטן העור אפילו מבלי שהעור נשרף: גם אם אתם שזופים או שסוג העור שלכם כהה ולא נוטה להישרף, השמש עלולה לגרום לנזק תאי שעלול להוביל לסרטן.
  • מדד ה- UV הוא גורם: עוצמת השמש משתנה לפי העונה, השעה ביום והמיקום הגיאוגרפי. מדד UV גבוה פירושו שהעור לא מוגן, יישרף מהר יותר או באופן קשה יותר. חשוב לנקוט באמצעי זהירות במיוחד כשהשמש נמצאת בשיאה. עם זאת, גם כאשר המדד נמוך, הסיכון נותר. הגנו על עצמכם בכל ימות השנה.
  • גם ביום מעונן אתם יכולים לקבל כווייה: הקפידו על אמצעי הגנה גם כשיש עננות בשמיים, כיוון שעד 80 אחוזים מקרני ה- UV יכולות לחדור לעננים.
  • עור שנשף קלות בצבע ורוד בהיר – עדיין מצביע על פגיעה: כל כוויה היא סימן של פגיעה בעור שעלולה לגרום להזדקנות מוקדמת וסרטן עור, לא משנה עד כמה היא קלה.

לאחר שהעור נשרף, העור עלול להתחיל להתקלף. זהו סימן לכך שהגוף מנסה להיפטר מתאים פגומים. לעולם אל תנסו לקלף את העור בעצמכם; תן לו לנשור באופן טבעי. למידע נוסף על טיפול בכוויות שמש, קראו למטה.

הסכנות של עור שרוף מהשמש

  • עור שנשרף מהשמש שוב ושוב מגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן העור עבור אנשים בהירי עור, במיוחד אלה עם נטייה גנטית, לכוויות שמש תפקיד ברור בהתפתחות מלנומה, BCC, SCC וכיוב'. מחקרים מראים כי קרני UV פוגעות בעור ויכולות לשנות את הגן המדכא את גידולים, וכך הן מפחיתות את הסיכוי של התאים הפגומים להחלים, לפני שהם הופכים לסרטניים.
  • אנשים שעובדים בחשיפה לשמש או עוסקים בספורט או תחביבים בחוץ אנשים אלו מצויים בסיכון גדול יותר לכוויות שמש שחוזרות על עצמן – ובכך הסיכון שלהם לפתח סרטן העור עקב חשיפה לשמש עולה..
  • אפילו כוויית שמש אחת שגרמה לשלפוחיות, בילדות או בגיל ההתבגרות, יותר ממכפילה את הסיכון לפתח מלנומה בהמשך החיים לרבות סוגי סרטן נוספים כמו BCC, SCC.
  • הנזק לעור מצטבר עם הזמן, החל מכוויית השמש הראשונה. ככל שנכווים יותר, כך גדל הסיכון לחלות בסרטן העור. נזק UV יכול להתרחש גם כאשר אין עדות ברורה לכוויה.
  • חמש כוויות שמש או יותר מכפילות את הסיכון לפתח מלנומה שעלולה להיות קטלנית.
  • קל להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור על ידי הגנה מפני השמש.

 

מה לעשות אם נשרפתם מהשמש או שאתם סובלים מכוויות:

התייעצו עם רופאי עור וקראו כאן איך להקל על הכאב והסבל מכוויות השמש.

בינתיים, לימדו מהסיטואציה ותנסו שזו תהיה הפעם האחרונה עור שלכם נשרף השמש מהכווייה! למרות שהכווייה מחלימה, הנזק כבר נגרם, לכן יש להקפיד ולהימנע מכוויות שמש – לא רק בחוף הים או בבריכה, אלא בכל יום – על ידי הליכה בצל, מריחת קרם הגנה בעל ספקטרום רחב ולבישת בגדים מגנים.

הקלה וטיפול בכוויות שמש

למבוגרים: חמש דרכים לטיפול בכוויות שמש

פעלו במהירות כדי לקרר את הכווייה: אם אתם נמצאים בקרבת בריכה קרה, אגם או מעיין, טבלו בהם במהירות כדי לקרר את העור, אך רק לכמה שניות על מנת שלא להאריך את החשיפה לשמש. לאחר מכן, יש להתכסות ולהתרחק מהשמש באופן מיידי. המשיכו לקרר את הכוויה בעזרת קומפרסים (רטיות) קרים. ניתן להשתמש בקרח להכנת מי קרח לרטייה קרה, אך אין לשים קרח ישירות על כוויות השמש. עשו מקלחת או אמבטיה קרירים, אך לא למשך זמן רב מדי שכן המים עשויים לייבש, ואל תעשו שימוש בסבון קשה שעלול לגרות את העור עוד יותר.

הוסיפו לעור לחות בעודו לח: בעוד העור עדיין לח, יש להשתמש בקרם לחות עדין (אך לא במשחות על בסיס פטרול או על בסיס שמן, העלולים ללכוד את החום ולהחמיר את הכוויה). חזרו על הפעולה על מנת לשמור על לחות העור השרוף או המתקלף במהלך הימים הקרובים.

צמצמו את הדלקת: השתמשו בתרופה נוגדת דלקת, לא סטרואידית (NSAID) כמו איבופרופן, נפרוקסן או אספירין בהופעת הסימן הראשון של כוויות שמש, בכדי לסייע בשיפור אי הנוחות והדלקת. ניתן להמשיך להשתמש בנוגדי דלקת לפי הוראות השימוש עד שמצב הכוויה משתפר (שאלו את הרוקח). ניתן גם להשתמש בקרם שאינו דורש מרשם ומכיל 1 אחוז קורטיזון על פי ההוראות למשך מספר ימים, כדי לעזור להרגיע אדמומיות ונפיחות. אלוורה עשויה גם היא להרגיע כוויות קלות ונחשבת בדרך כלל לבטוחה לשימוש. המשיכו להניח קומפרסים קרירים כדי לסייע באי הנוחות, לבשו בגדים רופפים, רכים ונושמים כדי למנוע גירוי נוסף בעור והקפידו שלא להיחשף בכלל לשמש עד שהכווייה תבריא.

הקפידו לצרוך הרבה נוזלים: כוויות שואבות נוזלים אל פני העור והרחק משאר הגוף, כך שאתם עלולים להתייבש. חשוב להשיב נוזלים לגוף באמצעות שתייה מרובה, כולל מים ומשקאות ספורט המסייעים לחדש את האלקטרוליטים, באופן מיידי ולכל אורך תקופת ההחלמה של העור.

מתי יש לגשת לרופא עור/ או רפואת חירום: יש לגשת לקבל סיוע רפואי אם יש לכם או לילדיכם שלפוחיות חמורות על חלק גדול מהגוף, חום גבוה וצמרמורות, סחרחורת או בלבול. אין לגרד או לפוצץ שלפוחיות – זה עלול להוביל לזיהום. סימני זיהום כוללים פסים אדומים או מוגלה דולפת.

בשורה התחתונה: העור שלכם אמנם יתרפא, אך הנזק כבר נגרם. עור שרוף וכוויות שמש חוזרות מעמידות אתכם בסיכון משמעותי לסרטן העור ולהזדקנות מוקדמת של העור, חשוב שאנשים ילמדו מהכווייה. עיינו בהנחיות להגנה מפני השמש. זכרו את התחושה הרעה שנגרמה לכם מכוויית השמש, והתחייבו להגן על עצמכם מהשמש כל יום, כל השנה.

איך לטפל בעור שרוף אצל ילדים

עור התינוק הוא עור רך ופגיע. ניתן לשים לב לכך בעת החלפת חיתול: גירוי מתפתח בקלות, אך יחד עם זאת, קרם מרגיע ומרפא אותו כמו קסם.

עור של ילדים צעירים אמנם מתרפא מהר יותר מעור בוגר, אך הוא גם פחות מסוגל להגן על עצמו מפני נזק – כולל כוויות מהשמש.

אין לחשוף תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים לשמש כלל. יש להגן על תינוקות מגיל שישה חודשים ומעלה באמצעות שימוש במשקפי שמש עם חסימת UV כדי להגן על עיניהם. אם ילדכם נכווה מהשמש, פעלו לפי ההנחיות הבאות:

  • רחצה במים צלולים, פושרים, כדי לקרר את העור.
  • לתינוק בן פחות משנה – יש להתייחס לכוויות שמש כמצב חירום. פנו לרופא מיד.
  • לילד בן שנה ומעלה – התקשרו לרופא אם הוא סובל מכאבים עזים, שלפוחיות, עייפות או חום העולה על 38.3 מעלות צלסיוס.
  • כוויות שמש עלולות לגרום להתייבשות. תנו לילדכם לשתות מים או מיץ על מנת להרוות את גופו. יש לפנות לרופא אם הילד אינו נותן שתן באופן סדיר; זה מקרה חירום.
  • מרחו קרם לחות קליל על מנת להרגיע את העור, אך אל תשפשפו אותו עליו.
  • מריחת קרם קלמין רגיל עשויה לעזור, אך אין להשתמש בקרם נוסף המכיל אנטי-היסטמין.
  • אין למרוח אלכוהול שעלול לצנן את העור יותר מדי.
  • אין להשתמש באף קרם המכיל תרופות כגון הידרוקורטיזון או בנזוקאין, אלא אם רופא הילדים שלכם הורה על כך.
  • הרחיקו את ילדכם מהשמש לחלוטין עד להחלמה מלאה של כוויית השמש.
  • הגנו על ילדם מפני השמש הקפידו על בטיחות בשמש בכל מקום וזמן.

אל תגיעו למצב של כווייה! חשוב לשמור על העור מפני נזקי השמש על ידי מניעת כוויות השמש מלכתחילה. 

עו"ד עמוס כהן

עו"ד עמוס כהן

לבדיקת זכאותכם לפיצוי עקב סרטן העור -השאירו פרטים: